Lukemisessa on aika paljon järkeä

Lapsella oli vaikea lukutehtävä kotiläksynä. "Mitä järkeä lukemisessa edes on?" hän huokaisi. Ja minähän kerroin, kun kerran kysyttiin...  

Lukutaito on yksi tärkeimmistä taidoista, jonka lapset ja nuoret voivat oppia. Se on tärkeä taito henkilökohtaisen kehityksen kannalta, mutta myös koko yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta. Lukutaito antaa mahdollisuuden menestyä koulussa, työelämässä ja elämässä ylipäätään. Yhteiskunnan tulee panostaa lasten ja nuorten lukutaitoon, jotta voimme varmistaa tasa-arvoisen lähtökohdan ja mahdollisuudet kaikille, ja sen, ettei itselle mieluisten asioiden tekeminen ja omien haaveiden toteuttaminen jää ainakaan lukutaidosta kiinni.

Kuten moni tietää, ei riitä, että osaa muodostaa näkemistään kirjaimista sanoja. On todella olennaista, että lukija ymmärtää lukemaansa, ymmärtää erilaisia tekstilajeja, vivahteita ja viittauksia, ja sitä kuinka eri tavoin kieltä ja kuvaa, ja esimerkiksi mainontaa tai kulttuuria käytetään eri yhteyksissä, eri medioissa. Puhutaan monilukutaidosta, joka jokaisen pitäisi hallita vähintäänkin auttavasti.

Lukeminen auttaa lapsia ja nuoria kehittämään monia tärkeitä taitoja, kuten kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisutaitoja sekä kykyä arvioida asioita monipuolisesti ja objektiivisesti. Lukeminen tarjoaa mahdollisuuden hankkia tietoa ja ymmärtää maailmaa sekä ympäröivää yhteiskuntaa, se auttaa punnitsemaan henkilökohtaisia näkemyksiä ja tunteita. Lukutaitoisen on helpompi ilmaista itseään ja ajatuksiaan, lukeminen kun auttaa kasvattamaan omaa sanavarastoa. Lukeminen edistää mielikuvitusta ja luovuutta sekä tunneälyä ja sosiaalisia taitoja.

Lukeminen antaa mahdollisuuden tutustua erilaisiin kulttuureihin ja maailmankatsomuksiin. Se lisää empatiaa ja ymmärrystä erilaisuutta kohtaan. Lukeminen auttaa myös ymmärtämään yhteiskunnan rakenteita ja instituutioita, mikä on tärkeää demokraattisen yhteiskunnan toiminnalle. On vaikeaa osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja keskusteluun ilman lukutaitoa. Lukutaito auttaa tunnistamaan myös väärää tietoa. Ilman lukutaitoa ihmiset voivat olla alttiimpi manipulaatiolle ja disinformaatiolle, mikä voi heikentää demokratiaa ja yhteiskunnallista kehitystä.

Lukutaito on avainasemassa, kun halutaan tuotata uusia ideoita, teknologioita ja innovaatioita, jotka edistävät taloudellista kasvua ja yhteiskunnallista kehitystä.

Lukutaidolla on vaikutusta akateemiseen menestykseen. Lapset, jotka eivät opi lukemaan ja ymmärtämään lukemansa sisältöä, kohtaavat haasteita eri kouluaineissa. Lukutaidottomilla lapsilla ja nuorilla voi olla vaikeuksia pysyä mukana oppimisessa, mikä voi johtaa esimerkiksi itsetunto-ongelmiin. Luku- ja kirjoitustaidon turvaaminen ehkäisee syrjäytymistä ja vähentää eriarvoisuutta. Lasten ja nuorten, jotka ovat hyviä lukijoita, on helpompaa oppia uusia käsitteitä, ymmärtää opettajan antamaa informaatiota ja käsitellä erilaisia oppimateriaaleja.

Lukutaito on tärkeä työllisyys- ja talouskehityksen kannalta. Lukutaidottomilla nuorilla voi olla vaikeuksia löytää töitä ja edetä urallaan. Useimmissa työpaikoissa lukutaito on perustaito, joka vaaditaan työssä menestymiseen. Myös yhteiskunnan kannalta on olennaista, että mahdollisimman moni nuori kouluttautuu ja työllistyy.

Jos edellä mainitut syyt eivät vielä vakuuta panostamaan lasten ja nuorten lukutaitoon, yksi on varmaa: kaunokirjallisuus tekee elämästä rikkaampaa! Lukemalla pääsee mukaan uskomattomiin seikkailuihin, koskettaviin kohtaloihin, hirmuisia hepuleita aiheuttaviin kommelluksiin ja ties minne! Soisin jokaiselle lapselle ja nuorelle mahdollisuuden löytää itselleen mieluista luettavaa, koukuttavia kirjoja ja kirjasarjoja. 

Suomen Kuvalehden artikkelissa Kuinka lukutaito pelastetaan? kerrottiin peruskoulun päättävistä suomalaisnuorista, joista lähes 14 prosentilla on niin heikko lukutaito, ettei se riitä arjen tilanteista selviämiseen.  

On mahdollista, että osa koululaisista ei opi lukemaan kunnolla kaikesta tuesta huolimatta ja syitä tähän voi olla monia. Meidän kuitenkin täytyy monialaista yhteistyötä tehden tarttua huoleen nuorten heikentyvästä lukutaidosta, tehdä kaikki sen eteen, että mahdollistamme (moni)lukutaidon jokaiselle lapselle ja nuorelle. Tartutaan siis lukutaidon haasteisiin, innostetaan ja annetaan aikaa oppimiselle. Tarjotaan resursseja sinne, missä niistä on hyötyä, esimerkiksi oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja niistä kärsivien oppilaiden tukemiseen läpi koulupolun aina varhaiskasvatuksesta lähtien. Taataan päiväkodeille ja kouluille riittävät resurssit kielen kehitystä ja lukemisen oppimista tukevien laitteiden hankintaan. 

Luku- ja kirjoitustaitoja voi kehittää lukemisen ja kirjoittamisen lisäksi esimerkiksi taiteen keinoin. Siksi myös taide ja kulttuuri tulee nähdä voimavarana lasten ja nuorten lukutaidon ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Samoin kirjastot ovat tietysti olennaisessa roolissa, kun hyvä luku- ja kirjoitustaito turvataan jokaiselle – sukupuolesta, vanhempien varallisuudesta tai asuinpaikasta riippumatta.




Kommentit